Проект "Трансгресія" у Галереї ЛНАМ

середа, 21. 12. 2016

Виставка студентів 5-го курсу кафедри монументально-декоративної скульптури в рамках дисципліни "Концепції і напрямки пластичного мистецтва"
Учасники:
Юрій Гуцуляк, Василь Лев, Артур Гармідер, Наталія Хухро, Вікторія Калініна, Петро Степанюк, Олег Альшанов, Максим Шульга, Роман Шевченко.

Керівник проекту: Василь Одрехівський

Трансгресія (лат., перехід, пересування, від «переходжу») - наступ моря на суходіл. Протилежне поняття - регресія. «Нова незначна трансгресія моря була зумовлена не стільки припливом талих льодовикових вод, як проривом у Чорне море вод з Середземного моря» (Геологія України, 1995).

Трансгресія в генетиці - посилений (або ослаблений) прояв якої-небудь генетичної ознаки в потомства в порівнянні з батьківськими особинами. Т. спостерігається в тих випадках, коли кількісний прояв якої-небудь ознаки пов'язаний з функціонуванням двох і більше генів. За наявності у кожної батьківської особини одного або більш домінантного гена у нащадків можуть поєднуватися два і більш домінантних гена, що підсилюватиме прояв даної ознаки (позитивна Т.); аналогічне поєднання рецесивних генів приводить до ослабленого вираження ознак (негативна Т.).

Явище Т. використовують в селекційній роботі для здобуття нових сортів, в першу чергу у видів рослин, що самозапліднюються (Мюнтцинг А., Генетичні дослідження, пер з англ, М., 1963).

«Реді-мейд, виступаючи як антиестетична акція, сприймається згідно з семантикою образу як оновлена мистецька традиція, що забезпечує нові вартості й розширює сферу їхньої дії. […] …матеріали агрокультури, побутової індустрії, що вийшли з ужитку, - це старі вила, сокири, цвяхи, молотки, серпи, коси, ресори, ключі, гайки, дроти, пилки, ланцюги, сверла, пружини, кільця, граблі, долота, плуги і т.п. Наївно думати, що, зібрані, скинуті докупи, вони являють собою зужитий непотрібний брухт. Приклади вмілого компонування, мистецької організації поп-артівської культури переконують у протилежному: продукт індустріального мислення, цей брухт оживає й набуває нових естетичних якостей, випромінюючи такі вартості, які не відчує скептичний аналітик. (О.Федорук «Дивосвіт Аки Перейми»).

Проект є актом дематеріалізації, коли побутові предмети (робочі інструменти, посуд, одяг та будь-які інші предмети вжитку), переходять зі сфери повсякденної утилітарності у сферу образотворчості. Ці предмети втрачають своє цільове призначення і отримують зовсім іншу мету – суто естетичну. Це пошук різниці між констатацією в мистецтві та зміною, балансування між реді-мейдом і творчою інтерпретацією особистісної авторської мови.

Метою є проявити характер та образ композиції, статику чи динаміку, взаємодію,  «діалог» мас та текстур, виявити ритм та наративну структуру.

Творчими натхненниками, від чиїх пластичних експериментів відштовхується ідея проекту, є українська художниця зі США Ака Перейма, британець Генрі Мур, американка Луіз Невельсон.

Ключові слова:
Колаж
Асамбляж, від фр. «поєднувати».
Реді-мейд, («реді-мейд», від англ. Ready — готовий, і Made — створений) — техніка в різних видах мистецтва (головним чином — в образотворчому мистецтві і в літературі), при якій автор представляє як свій твір деякий об'єкт або текст, створений не ним самим.

Галерея ЛНАМ

Повернутись назад

Важливі події кафедри

08  Червень П'ятниця
22  Березень Четвер