Онлайн-дослідницький симпозіум "Дослідження політики, місця та ідентичності в європейській культурній спадщині"

п'ятниця, 21. 04. 2023

Дослідження політики, місця та ідентичності в європейській культурній спадщині

Школа мистецтв Глазго та Львівська національна академія мистецтв
Партнерський проект «Twinning Великобританія-Україна»

Онлайн-дослідницький симпозіум

П’ятниця, 21 квітня 2023 р., 12:00-14:00 (за київським часом)

Вебінар Zoom: https://gsa-ac-uk.zoom.us/j/97181049391?pwd=N2RDMnFORytQRndCVDQ4MHVUNmxsdz09

Цей симпозіум є першим дослідницьким заходом британсько-українського проекту Twinning «Розвиток і сприяння стійкій культурній спадщині в контексті катастроф», який реалізовується в межах співпраці між Школою мистецтв Глазго (GSA) та її українською партнерською інституцією, Львівською національною академією мистецтв (ЛНАМ). Гранти за проектом «Twinning UK-Ukraine» фінансуються коштом «Research England» (Дослідження Англії) та куруються «Universities UK International» (Університети Великобританії international) за підтримки Cormack Consultancy Group.

Наш спільний проект зосереджений на двох взаємопов’язаних цілях: захист архіву та колекції ЛНАМ від постійної загрози, спричиненої передусім війною в Україні; та розвиток партнерства з дослідження культурної спадщини. Цей симпозіум покликаний реалізвувати наші зусилля в дослідницькому напрямку. Будучи першою подією в рамках науково-дослідної частини проекту, він має на меті поділитися нашими поточними дослідженнями культурної спадщини між обома установами, започаткувати діалог і розвивати мережі з метою вивчення потенціалу для майбутнього наукового співробітництва.

Цей симпозіум надає можливість співробітникам і студентам GSA та ЛНАМ дізнатися про захоплюючу історію, теорію та творчі практичні дослідження в галузі вивчення культурної спадщини, які проводяться в обох навчальних закладах. Симпозіум відкритий для всіх співробітників і студентів GSA та ЛНАМ. Будь ласка, зареєструйтесь та перейдіть за посиланням на Zoom-вебінар о 12:00 у п’ятницю, 21 квітня 2023 року.

Тарас Лесів, канд.мистецтвознавства,  проректор з навчальної та наукової роботи (ЛНАМ): Сфера наукових інтересів д-ра Лесіва – історія, теорія та практика християнського сакрального мистецтва, образотворчого мистецтва та національної/етнічної ідентичності у зв’язку з антропогенним середовищем. Здобув ступінь бакалавра та магістра образотворчого мистецтва та прикладного мистецтва за спеціальністю «сакральне мистецтво», а також ступінь кандидата мистецтвознавства (2021 р.) з дисертацією на тему «Іконопис Галичини кінця ХІХ – початку ХХ ст.: художня образність і теоретичний дискурс.» З 2005 р. він працював художником і менеджером проектів над різними проектами дизайну інтер’єрів для християнських церков і викладав мистецтво та історію мистецтва в ЛНАМ з 2007 року. У 2017-18 роках він був стипендіатом програми Фулбрайта в Університеті штату Джорджія (США) і був призначений проректором з навчальної і наукової роботи з вересня 2021 р.

«Путін у пеклі: сакральне мистецтво та політика в сучасній Україні»: це дослідження досліджує роль соціальних і політичних планів у формуванні церковного мистецтва в сучасній Україні, зосереджуючись на суперечливій нещодавно написаній іконі Страшного суду в місті Червонограді (Львівщина), де християнські теми та мотиви переплітаються з історичними та сучасними подіями. Багато епізодів на фресці представляють сцени пекла, де головна фігура нагадує президента Росії Володимира Путіна, що горить у вогні разом з іншими анонімними грішниками та тоталітарними символами. У цій статті висвітлюється релігійна та світська реакція на фреску, досліджуються соціальні та політичні аспекти цього твору та його пропагандистська функція. Хоча цю фреску можна вважати неканонічною, її з ентузіазмом приймають відвідувачі церкви та миряни. Уявна реальність твору закріплює в них почуття національної ідентичності та соціальної рівності в умовах постійної загрози російської військової агресії.

Богдана Гринда, канд.мистецтвознавства,старший викладач кафедри актуальних мистецьких практик (ЛНАМ): Дослідження д-р Гринди зосереджені на європейському Середньовіччі. Сьогодні Богдана Гринда викладає курси з історії мистецтва та культурних студій в ЛНАМ. Освіту і ступені бакалавра та магістра здобула на кафедрі історії і теорії мистецтва в ЛНАМ, а її ступінь кандидата наук (2014) здобуто з дисертацією «Французька книжкова ілюмінація 13-15 століть: художні образи та символічні системи». Богдана Гринда мала чотири дослідницькі резиденції для роботи з матеріалами бібліотеки Пірпонта Моргана в Нью-Йорку. Також представляла свої дослідження на численних міжнародних конференціях з медієвістики, зокрема в Техаській асоціації медієвістів (TEMA, 2011), Університеті Рован в Нью-Джерсі (2014, 2015) та в Асоціації слов’янських, східноєвропейських та євразійських досліджень ( ASEES, 2016, 2018), є автором численних статей про середньовічні ілюміновані рукописи.

«Жіночі образи в середньовічному фольклорі: до проблематики іконографічної генези»: це дослідження дає корокий огляд походження іконографії фольклорних песонажів у середньовічному мистецтві, зосереджуючись головним чином на зображеннях жіночих істот, зокрема фей, сирен та русалок, у візуальній традиції ілюмінування манускриптів. Передусім European Cultural Heritage Symposium-2увагу зосереджено на визначенні основ, і мистецьких, і культурних, іконографічного дискурсу, який виходить за межі середньовічної демонології, переосмислює класичні античні образи, міфологічні концепції та ідеї, а також включає вербальні та візуальні образи відповідних низових та елітарних культурних традицій. В межах цььго дослідження особливий інтерес становить аналіз гендерної проблематики крізь призму історії мистецтва. Зроблено спробу розкрити сенси, закладені в жіночих фольклорних образах, і простежити їхню трансформацію в мистецьких і культурних концепціях.

Д-р Теа Стівенс, керівник наукового розвитку та академічний координатор міждисциплінарності, Школа дизайну (GSA): Дослідження доктора Стівенс зосереджено на двох темах: колекція гіпсових зліпків GSA з точки зору історії та проблем архівування, пошкоджень, аури та відтворення; та педагогіки в мистецтві та дизайні у царині вищої освіти. Д-р Стівенс багато працювала над культурною спадщиною, наприклад, очолилювала «Скарбниці Шотландії: Королівська спадщина» Університету Глазго/Смітсонівської вищої польової школи Джорджа Мейсона. Вона є запрошеним лектором з культурної спадщини в Школі моделювання та візуалізації GSA з фокусом з питань матеріального та нематеріального в практиці та інтерпретації спадщини.

«Колекція гіпсових відливок Школи мистецтв Глазго: архів, навчання, цінність і аура»: у цій презентації колекція гіпсових відливок GSA розглядається через призму архівних фондів у зв’язку з ширшими темами викладання, цінності та аури. Зображення та документи в архівах і колекціях GSA дозволяють нам простежити картину того, як і чому заклад використовував зліпки як інструменти для навчання. Останнім часом, не в останню чергу після двох пожеж у будівлі Макінтоша, матеріальна та нематеріальна присутність гіпсових мультфільмів GSA як об’єктів пам’яті та творчої реакції продовжує захоплювати та впливати, свідчити про потужне відчуття афекту в архівних фондах та навчання через об’єкти спадщини.

Професор Росс Біррелл, старший науковий співробітник міждисциплінарної практики (GSA): Міждисциплінарні дослідження творчої практики професора Біррелла зосереджені на сферах site specific/контекстуального мистецтва та рухомих зображень/аудіоінсталяції та досліджує взаємозв’язки між музикою, поезією, філософією, політикою та простором. Д-р Біррелл працює індивідуально та у співпраці з художником Девідом Гардінгом. У його виставкове портфоліо  входять documenta 14, Единбурзький фестиваль мистецтв, Глазго Міжнародний, 4-та Бієнале Кванджу, Музей Тамайо, Кунстхалле Базель, Музей Фріса, Портікус, Капела Ротко, MAXXI, Вестмінстерський зал, Музей сучасного мистецтва Кобра, Швейцарський інститут у Римі, БуроФрідріх, Еллен де Bruijne, Kunsthalle Nurnberg, Apex Art, BAWAG Foundation, Talbot Rice Gallery, Tramway, CCA, Dundee Contemporary Arts, MoCA, Virginia Beach.

«Красива жива істота»: Презентація д-ра Біррелла представить серію фільмів «Красива жива істота» (2015), знятих у будівлі Макінтош після першої пожежі 23 травня 2014 року. Фільми, присвячені певним місцям, досліджують перформативні методи композиції та імпровізації в реакція на руйнівну пожежу, включаючи: концерт скрипаля Білла Чандлера композиції Біррелла, створеної на основі опису твору мистецтва Макінтошем; сольні та ансамблеві виступи учасників Оркестру імпровізаторів Глазго; і шестиканальна робота за участю художника-імпровізатора Тома Прітчарда. Презентація завершується уривком із нещодавнього твору «Маріупольез» (2022), у якому виступає українська концертуюча піаністка Анна Федорова. Цей твір, який демонструється одночасно в Центрі досліджень візуальної культури, Київ, Музеї сучасного мистецтва, Варшава, Музеї Стеделійк, Амстердам, і Шотландській національній галереї сучасного мистецтва, Единбург, спрямований на вшанування пам’яті жертв російського авіаудару по Донецькій академічній обласній драмі. Театр в Маріуполі 16 березня 2022 р.

Розклад симпозіуму

12:00-12:15: вітання та вступ (професор Сара Сміт)
12:15-12:30: Тарас Лесів, канд.мистецтвознавства
12:30-12:45: Богдана Гринда, канд.мистецтвознавства
12:45-12:55: респондент GSA, професор Росс Біррелл
12:55-13:00: комфортна перерва
13:00-13:15: доктор Теа Стівенс
13:15-13:30: професор Росс Бірелл
13:30-13:40: Респондент ЛНАМ, Богдана Гирнда
13:40-13:55: запитання та відповіді
13:55-14:00: Заключне слово та наступні кроки (професор Сара Сміт)

Повернутись назад