П.О.Р.Т.Р.Е.Т.

12.11-11.12.2020
Виставка художнього текстилю "П.О.Р.Т.Р.Е.Т."

Експозицію «ПОРТРЕТ» представили у галереї Львівської національної академії мистецтв. У показі, що його організувала кафедра художнього текстилю ЛНАМ під керівництвом професора Таміли Печенюк, ретроспектива від 1995 року. У ній — Іван Франко, Тарас Шевченко, Степан Бандера, Андрій Шептицький, Григорій Сковорода, Соломія Крушельницька, Поль Гоген, Вінсент ван Гог, Роман Сельський, Фріда Кало і не тільки.

Як розповіла «Дню» (повний текст статті доступний тут) Таміла Печенюк, ідея виставки виникла ще навесні минулого року. «Коли переглядаєш фонди, роботи, то бачиш, скільки цікавого зроблено за роки..., — говорить Таміла Григорівна. — Художники текстилю трактуються як художники декоративного мистецтва, які займаються великими роботами — інтер’єрними, одяговими, тематичними... Але ми даємо у програмі студентам, для того щоби вони шліфували свою майстерність, виконувати невеликі, але складні роботи. Технологічно складні.

На виставці можна ознайомитися з курсовими та дипломними роботами, які демонструють неймовірну професійну майстерність наших студентів. Адже створити портретне зображення відомих людей чи автопортрет у форматі копіювання живописного твору чи то у спосіб авторської інтерпретації, не так то й просто, а поширений вислів «ткацтво — це живопис нитками» передбачає надзвичайну майстерність виконання цього ткання. А ще є інші текстильні техніки — аплікація, розпис, принт тощо, які задіюють експериментальні якості створеного авто— чи просто портрета. Також на експозиції — портрети в техніці жакардового ткацтва, яке наші студенти донедавна виконували власноруч на класичних жакардових верстатах, а портрети, створені в такий спосіб, потребували трудомісткої технологічної підготовки».

Крім того,  у показі є програмний портрет, квінтесенція виставки. Хоча й виконаний не в ткацтві, а як аплікація. Це робота студентки-першокурсниці (1995 рік) Ірини Цвик — портрет Ігоря Ярославовича Боднара, фундатора кафедри художнього текстилю. «Ми навіть винесли той портрет на афішу виставки, — говорить Таміла Печенюк. — Бо він — вражає!».

Варто додати, що мета проєкту «ПОРТРЕТ» — продемонструвати певний рівень фахових компетенцій, отриманих студентами кафедри художнього текстилю, які дозволяють їм розширювати простір творчих завдань та відповідають образотворчим та експериментальним аспектам сучасних професійних мистецьких практик.

Щодо замислу виставки «ПОРТРЕТ», то він трактується як абревіатура цілого ряду смислових понять і їх втілення — Пам’ять, Образ, Ретроспекція, Текстиль і Розпис, Експеримент, Ткацтво.

Ірина Мінько-Муращик, художниця декоративного текстилю, ділиться: «Мені ця виставка цінна тим, що на ній можна побачити і ще раз переконатися у тому, що ткання наближене до живопису. Важливо й те, що поряд із шпалерним тканням представлені інші техніки. Зокрема, дуже цікавою є присвята Ігорю Боднару. Це не є просто фотографічна схожість. Це є інтерпретація, переведена в аплікативну форму текстильного виробу. І вона ще цікава тим, що на виставці портрет Ігоря Ярославовича є у центрі композиції і з невеличкими аркушами паперу довкола, де кожен може дати і коментарі до портрета, чи до його життєвого і творчого шляху. Я теж написала відгук: «Художник не вмирає. Художник продовжує жити у своїх творах».

Фото Таміла Печенюк, Михайло Петрів. Експозиція з виставки у галереї ЛНАМ