М.Мудрик, Т.Попович

13.05-01.06.2015
Микола Мудрик, Тарас Попович «Присутність»

Виставка «Присутність» запам'яталась синтезом скульптурної та живописної експозиції в межах одного виставкового простору.

Живопис був представлений роботами студента 4 курсу – Миколи Мудрика (факультет ОМІР, спеціальність – реставрація творів мистецтва), скульптура – Тараса Поповича (аспірант ЛНАМ).

На представлених живописних полотнах Микола завуалював власну присутність, залишивши натяк на щось конкретно чуттєве, асоціативне. Присутність естетичного образу була зведена до інтимного споглядання, в якому зображене сприймалось як реальне. Кожен об'єкт у творах митця виражає певний бік сутності, яка завжди проявляється в конкретних предметах чи процесах.

Ідея ж скульптурної складової – створення просторових об’єктів, не використовуючи замкнутих площин чи внутрішнього наповнення. Пошуки лаконічної та доступної пластичної мови для форми та об’ємів, які є максимально виразними для сприйняття. У своїй творчості Тарас завжди залишає можливість глядачу самостійно синтезувати відчуття, створюючи в уяві цілісні образи, адже мистецтво – це не лише мислення в образах, воно є також мисленням пластичною присутністю.

Творчий тандем молодих авторів став наочним натяком на те, яким цікавим може бути поєднання різних художніх жанрів. За словами авторів, їх поєднують естетизм, чуттєвість, ілюзорність, що змушують «бути» разом з життям художнього образу.

Фото авторів. Експозиція у галереї ЛНАМ

 

 

Микола Мудрик

 

Тарас Попович

 

"It is the repetition of movements, until its perfect command, that gives to Mykola Mudryk’s painting this feeling of freedom. From the reproduction of Byzantine icons, the painter keeps the assertion of a sacred and vibrating presence.

Through the experience of colours — honest and non-imitative (ones that can be found in Fauvism, in the Nabis of Gauguin, of Sérusier, of Kupka) — but also through the music (improvised, free) from which Mykola gets inspiration to give free rein to a gestural movement characterised by rhythms, timbers, tones, sounds, emotions felt, the painter has gone beyond the codified-figurative’s strict rules. The result is a lyrical painting in which the religious gave way to grace.

This hand, these bodies seem to blossom, to vibrate, to elevate toward pleasure with an endless softness. Space carries these figures and go through them all at once. The coloured light irradiates everything around it, and gets our attention because it makes it possible. This light shrouds the body and space around it, and acts as a binder, as an intercessor. Physical, it enters through our eyes but does not light up the inside of our head. Spiritual, it uses our gaze to talk to our spirit, that recognises the light for it is beauty.

The feelings that we go through are sending us back to our physicality, here and now, with a surprising self-evidence, but however, the message has neither a place, nor a body. For Mykola Mudryk, it is not about making obvious a truth. The elements from the painter’s personal history are mixed with the myths, his carnal taste and his mischievous humour. But this experience of the obviousness appears to us as natural and as precise, and reminds us of the greatest, those painters that shaped our appreciation of a beauty with a spiritual nature, silent, musical, profound, shimmering, emotional, ecstatic, suspended"

Anaïs Rolez, Professor of Art history at the superior school of fine arts in Nantes


"Завжди цікаво бачити як формується талант, набирає сили і потужності, особливо це вагомо серед митців живописних полотна"

Плахотнюк О., кандидат мистецвознавства, доцент Львівського національого університету імені Івана Франка 

 

Проєкт "Онлайн архів виставок у галереї ЛНАМ" реалізовано за підтримки Українського культурного фонду